de spanning neemt toe en de batterijen lopen leeg…

Je hebt het misschien al meegemaakt:

  • onderhuidse spanningen in je team waardoor je niet meer goed functioneert
  • een moeilijke relatie met je leidinggevende waardoor je onzeker wordt
  • een collega die het bloed onder de nagels vandaan haalt
  • op eieren lopen in een organisatiecultuur die onveilig aanvoelt
  • een pijnlijke ruzie waar harde woorden zijn gevallen
  • conflictsituaties die het slechtste in je naar boven halen of waardoor je in de onmacht terecht komt.

Lastige werksituaties confronteren je soms op een pijnlijke manier met disfunctionele persoonlijke patronen, zoals ontploffen bij frustratie, overmatig pleasing gedrag, geen grenzen kunnen stellen, je woorden inslikken of mensen of situaties vermijden. 

Conflictsituaties roepen wel eens oud zeer op en maken je kwetsbaar. Je wordt persoonlijke geraakt door situaties op de werkvloer, zoals je niet gezien/gewaardeerd voelen, je geïntimideerd voelen, angstig worden of mentaal afhaken wanneer de spanning oploopt.

Naar het werk gaan wordt steeds moeilijker. Je wordt onzeker en angstig of je gaat dagelijks de strijd aan. Stilaan loopt de batterij leeg.

Langdurig rondlopen met stress eist zijn tol: slecht slapen, emotionele uitputting, piekeren, fysieke klachten, teveel drinken. Je welzijn staat op het spel en het lukt je niet meer om te ontspannen en je werk op een professionele manier te doen.

De relaties op het werk komen onder druk te staan, je raakt geïsoleerd, in sommige gevallen word je ziek of kom je zelfs in een burn-out terecht.

Blijf er niet mee rondlopen!

“We are neurobiologically wired to protect ourselves against threat or loss. (…)

When we are embodied, we are better able to feel, sort through, and process our emotions via physical sensations.

This ability to delay the gratification of immediate expression, in favor of the long-term gratification of effective action, is one important aspect of emotional intelligence.

(J. Digges)

Wat gebeurt er bij jou van binnen in een conflict?

Conflicten zijn gespannen situaties waarin je je onzeker, gespannen of bedreigd voelt.

Vaak is er sprake van een ’trigger’, zoals bijvoorbeeld een kwetsend woord in een mail; een bitsige opmerking; een scheve blik; een schrille stem; mensen met een groot ego; onrecht; niet gezien worden; voelbare dynamieken waarover niet gesproken wordt.

Dit gevoel van dreiging zet een ketting van reacties in gang: fysiek, emotioneel, mentaal en gedragsmatig.

Je reageert op automatische piloot en verliest controle over jezelf. Je ervaart geen keuze, wordt defensief, handelt onbewust en bent geen meester over jezelf.

Meestal herken je je persoonlijke patronen in gespannen situaties wel. Je komt in een soort fuik terecht, kunt jezelf moeilijk stoppen en het lijkt moeilijk om hier verandering in te brengen.

Hoe zou het zijn als je op een meer ontspannen, doordachte, soepele, geduldige, moedige of wijze manier zou kunnen handelen in een moeilijke situatie…?

Therapie??!! Neem weer regie over je leven!

Stilaan raakt het taboe op psychotherapie gelukkig op de achtergrond. Zeker sinds iedereen beseft hoe (mentaal) kwetsbaar we zijn in moeilijke omstandigheden (Corona; klimaatverandering), is er meer aandacht voor het psychisch welzijn van mensen, ook op de werkvloer.

Ik ontmoet zoveel mensen in mijn werk die psychisch lijden onder de werksituatie waar ze iedere dag mee geconfronteerd worden…

Maar je hoeft geen slachtoffer te blijven en kunt ervoor kiezen om opnieuw de regie over je leven te nemen en je anders te bewegen in conflictsituaties!

We gaan aan de slag op verschillende sporen en werken vanuit diverse invalshoeken.

 

Fysiek – emotioneel – mentaal – gedragsmatig in beweging komen

Je herkent je automatische piloot wanneer je je bedreigd voelt: leer om jezelf tijdig te betrappen op reactief gedrag

Je wordt je bewust van je lichamelijke stressreacties (bv ademhaling, verkramping, spierspanning, stem, lichaamshouding): leer om je fysieke staat bewust te reguleren en jezelf te kalmeren via eenvoudige praktijken

Je onderzoekt de emotionele consequenties die je onder stress ervaart (bv je emotioneel terugtrekken, cynisme, opgedroogde empathie, een gevoel van afscheiding, emoties onderdrukken of juist overspoeld worden, boos op jezelf worden): oefen met in contact blijven en in de relatie blijven bij spanning en cultiveer (begrensde!) empathie

Je beseft wat de impact op je denken is in een situatie van stress of angst (bv vooroordelen, interpretaties, zwart-wit denken, tunnelvisie, vertroebelde oordelen, negatieve voorspellingen, verstarde verhalen, gebrek aan oplossingsgericht denken, geen toegang tot je creativiteit): onderzoek je gedachten en creëer mentale ruimte, zodat je weer bewust kunt kiezen en impact ervaart

In de therapie staat jouw ervaring centraal.