Ik ben heel blij met de mooie recensie van mijn boek dat onlangs in het Tijdschrift voor Coaching is verschenen!!!

Recensies Tijdschrift voor Coaching mei 2014

di 27 mei 2014 –

Teamleiderschap als ambacht
Gids voor het samenwerken met de verschillen
Silvia Prins. Garant, 2013. ISBN 978 90 441 3099 7

Silvia Prins heeft een werk van grote klasse gemaakt. Zij biedt kennis over teamwerk, groepsdynamica en teamontwikkeling, gaat in op het persoonlijke meesterschap dat de teamcoach nodig heeft en voegt daar methodieken en interventies aan toe. De grondtoon is gevormd door een gedegen weergave van theorieën die met grote regelmaat van voorbeelden worden voorzien. Dat leidt tot een dynamisch verhaal.

Als teamcoach en leergierige boekenwurm ben ik onder de indruk door de volledigheid: de teamcoach zowel als de teamleider kunnen hun voordeel doen met dit boek. Onopvallend weeft Prins een enorme diversiteit aan bronnen door de teksten en ze biedt haar lezers zo van  heel bruikbare kennis en inzichten die bijdragen aan een genuanceerde blik op de groep/ het team met alle ‘streken’ en mechanismen die eigen zijn aan groepsprocessen.
Het eerste deel behandelt de verschillende perspectieven op teamwerk: de U-metafoor, dimensies in het teamwerk, de onbewuste en de onzichtbare processen & positie van en de omgang met conflicten. De vier dimensies uit de TGI vormen een rode draad die toegevoegde waarde heeft. Het onderscheid tussen “het-ik-wij en globe” verbindt op transparante wijze  de kennis over teams, het ambacht van begeleiding en de interventies.

Verschillen erkennen en het gericht zijn op bemiddelen, op samen kùnnen werken is een andere rode draad. Werken is een doelgerichte kwestie. Om samen te kunnen werken aan een gemeenschappelijk doel is er vertrouwen nodig evenals openheid en betrokkenheid. Prins laat  zien hoe belangrijk het is een groep/team te faciliteren opdat zij een gemeenschap kunnen worden.

Een essentiële kwaliteit voor de coach of de teamleider is ongemak willen en kunnen (ver)dragen, waar samen gewerkt wordt zijn er spanningen en onenigheden. Het ongemakkelijke, het onaangename hoort erbij zoals licht en duisternis bij elkaar horen. Prins laat  zien hoe menselijk onze onaangename kantjes zijn, hoe die de overhand kunnen krijgen en hoe die te begrenzen zijn vanuit de rol als coach of teamleider.

Prins heeft de gave van het woord en heeft een leesbaar boek en bruikbaar naslagwerk geschreven. Het enige risico dat ik mij kan voorstellen, is dat onervaren teambegeleiders – coaches zowel als leidinggevenden – onderschatten hoe spannend én verwarrend werken met een team kan zijn.  De werkelijkheid pakt immers vaak verrassender uit dan wij in onze verbeelding voorzien of uit een boek kunnen leren. Daarom blijven praktijkervaring en een goede training team coachen onontbeerlijk.

Ellen Kuners of Koenders, Organisatie & Relatie Systeem Coach

Link: Tijdschrift voor Coaching