LEZEN OM JE ZINNEN TE VERZETTEN

 

In deze tijden van stress, onrust en zelfs angst, probeer ik mijn zinnen te verzetten door te lezen en me te verdiepen in wat me boeit. Met een volle boekenkast en enkele stapels ‘wachtende’ boeken, is dat gelukkig niet zo moeilijk!

Misschien heb je ook nog een hele stapel klaarliggen om te lezen. En misschien ben je op zoek naar voedende lectuur of inspirerende boeken.

Met veel plezier geef ik je een paar boekentips mee om deze dagen en weken van gedwongen retraite of nieuwe vragen en problemen goed door te komen.

Ik geef je 5 tips mee van boeken die mij in ieder geval inspireren en die wellicht een hart onder de riem zijn in deze tijden van crisis. Ik zal er telkens een treffend citaat aan toe voegen.

CONFLICT, CRISIS, CATHARSIS – FRIEDRICH GLASL (2008)

In een crisis ontstaat vaak een paradox: je wil het anders in de toekomst en tegelijkertijd hang je vast aan het oude. Dit boek gaat over conflicten, maar eigenlijk gaat het over je binnenkant: wat helpt en wat verhindert transformatie? Hoe ga jij om met deze crisissituatie? Welke overlevingsmechanismen worden er geactiveerd?

 

Zoals we allemaal weten, heeft iedere crisis twee kanten: ze is niet alleen een gevaar, maar ook een kans tot een ‘sterf en vernieuw jezelf.’” (p 79)

TRAUMA IN ORGANISATIES. HERKENNEN, AANPAKKEN, VOORKOMEN – PHILIPPE BAILLIEUR (2016)

Dit boeiende boek van Philippe geeft je heel wat inzicht in allerlei vormen van trauma in organisaties. Nu hebben we met een crisis te maken waarvan we niet weten wat de impact zal zijn op medewerkers. Misschien verliezen mensen hun job, misschien gaan organisaties failliet? Zijn er individuele trauma’s aan het ontstaan, of gaan we zelfs richting collectief trauma?

 

“Niets of niemand is totaal immuun voor de impact van ingrijpende gebeurtenissen of rampen. Na de feiten gaan we als mens graag op zoek naar schuldigen of naar gaten in het systeem. (…) Het zoeken naar een zondebok is een manier om de schuld en de oorzaak te kunnen isoleren en om opgebouwde emoties (verontwaardiging, boosheid, verdriet,…) te kanaliseren” (p 137)

HELP FOR THE HELPER. SELF-CARE STRATEGIES FOR MANAGING BURNOUT AND STRESS – BABETTE ROTHSCHILD (2006)

 

Ik ben bezorgd over al die mensen die deze dagen in grote stress het beste van zichzelf geven. Misschien ten koste van hun eigen gezondheid. Ze zullen mensen hebben zien sterven en getuige zijn geweest van veel leed… Hopelijk is er zorg of nazorg voor hen. Hoeveel nabijheid is wenselijk en hoeveel afstand is gepast om het zelf ook vol te houden? Hoe zit het met secundaire traumatisering? Wie heeft hier aandacht voor? Hoe gaan ze om met gevoelens van onmacht en wanhoop?

 

“We are most vulnerable to compassion fatigue and vicarious traumatization when we are unaware of the state of our own body and mind.” (p 103)

DE TAO VAN LEIDERSCHAP. STRATEGIEËN VOOR DE NIEUWE TIJD. JOHN HEIDER (1987)

 

In deze tijden van onrust en angst is krachtig leiderschap noodzakelijk. Op welke manier wil je er ‘zijn’ voor je mensen, ook al zie je elkaar misschien niet meer face to face? Hoe kan je vertrouwen uitstralen in de chaos van het onvoorspelbare?

 

“De heldere geestesgesteldheid van de leider is belangrijker dan welk ingrijpen dan ook. Daarom bestaan er geen formules of trainingen die succesvol leiderschap garanderen. Kracht kan niet door manipulaties of strategieën, noch door andere vormen van ingestudeerd gedrag worden opgewekt.” (p 89)

WHEN THINGS FALL APART. HEART ADVICE FOR DIFFICULT TIMES. PEMA CHÖDRÖN (1997)

 

Deze Amerikaanse boeddhiste staat met haar beide voeten op de grond. Wat kunnen we leren in een moment van crisis? Wat doen we met situaties waar alles in elkaar stort? Een fijn boekje voor wie een laagje dieper wil gaan.

 

“The usual advice for coping with pain and suffering is to sweeten it up, smooth it over, take a pill. But distraction only makes you miss opportunities for happiness – when the courage to live in the present can bring clarity, and even spiritual change…”