Coaching & Conflict Coaching

Hoe ik werk

  • Heb je nood aan een klankbord om je eigen gedachten en handelen aan af te toetsen?
  • Ben je op zoek naar iemand die je een spiegel voorhoudt en je durft uit te dagen?
  • Heb je behoefte om met een gezonde afstand naar je team of organisatie te kijken om te zien wat er leeft, waarin je uitgedaagd wordt en wat je te doen staat?

Dan is coaching een effectieve manier om je te ondersteunen op een gerichte en gepersonaliseerde manier.

Ik ben aandachtig aanwezig, denk kritisch mee, stel pertinente vragen, geef feedback, breng waar gepast kaders en modellen in, ondersteun je en daag je uit om in beweging te komen.

Jij geeft aan wat je nodig hebt, bent bereid om kritisch naar jezelf te kijken en gaat aan de slag in je eigen context. Op deze reis ben jij de kapitein op het schip!

We starten met een intake waar we samen uitzoeken wat de focus voor de coaching is. We formuleren doelstellingen en maken duidelijke afspraken.Daarna volgen coaching gesprekken van 1,5 uur. Observatie op de werkplek met feedback is ook mogelijk. We sluiten het traject af met een terugblik en evaluatie.

Indien nodig wordt de organisatie ook bij de intake en bij de evaluatie betrokken.

De coaching gaat in principe door in mijn praktijk (Leuven). Als de coaching in jouw organisatie doorgaat, is dit uiteraard aan een ander tarief. Vraag een offerte aan.

Vormen van coaching

  • Individuele coaching
  • Groepscoaching
  • Supervisie
  • Observatie op de werkplek met uitgebreide feedback

Coaching

Leidinggevenden

Ik coach leidinggevenden vooral rond thema’s die te maken hebben met het aansturen van een team:

  • Hoe versterk ik de samenwerking in mijn team?
  • Hoe kan ik me steviger positioneren zodat mijn team kan groeien?
  • Hoe loods ik mijn team door veranderingen?
  • Hoe ga ik om met lastige teamleden of moeilijke situaties?
  • Hoe bouw ik aan een open cultuur waar directe communicatie mogelijk is?
  • Hoe stuur ik mijn team naar zelfsturing?

Professionals

Daarnaast coach ik professionals (o.a. bemiddelaars, trainers, HR professionals, consultants, adviseurs, teamcoaches) rond vragen zoals:

  • Hoe kan ik me steviger positioneren in mijn rol en wat is daarvoor nodig?
  • Hoe kan ik een partnerschap opbouwen met mijn opdrachtgevers zodat ik niet in een ‘handlanger’ positie terecht kom?
  • Hoe anders omgaan met moeilijke situaties bij cliënten of in groepen?
  • Hoe voeling krijgen met de triggers die zorgen dat ik telkens in dezelfde patronen verzeild raak?
  • Hoe ga ik om met ‘weerstand’ bij anderen en in mezelf?
  • Hoe mezelf als ‘instrument’ inzetten?

Conflict Coaching

Ik heb een conflict

  • Ben je persoonlijk betrokken bij een conflict met je leidinggevende of een collega?
  • Wil je op een andere manier leren omgaan met spanningen in samenwerking?
  • Wil je je voorbereiden op een bemiddeling?

Ik ben leidinggevende

  • Wil je twee medewerkers die een conflict hebben ondersteunen om het met elkaar uit te praten?
  • Wil je uitzoeken wat er speelt in je team en dit zélf op een constructieve bespreekbaar maken?
  • Wil je je team helpen groeien in het omgaan met verschillen, tegenstellingen en spanningen?

Ik ben een ‘conflict professional’

  • Ben je HR professional, vertrouwenspersoon, preventieadviseur of interne/externe bemiddelaar?
  • Wil je onderzoeken wat er speelt in een conflict, op welk escalatie-niveau het conflict zit en wat er (nog) mogelijk is?
  • Wil je samen zoeken naar een geschikte aanpak en interventies die krachtig werken?

Wat anderen vertellen over onze samenwerking…

Als schoolbegeleider werd ik regelmatig geconfronteerd met conflictsituaties in scholen die onrechtstreeks een hypotheek legden op de kwaliteit van onderwijs. In een kleine schoolbeweging als de onze vraagt dat enig zoekwerk om met voldoende professionalisme dergelijke situaties te kunnen hanteren. Iemand een volledige opleiding conflictbemiddelaar laten volgen, is een veel te hoge investering voor onze kleine organisatie. (…)

Als verantwoordelijke voor de begeleidingen binnen de Scholengemeenschap Steinerscholen SO besloot ik te werken met een combinatie van elementen uit een cursus “coachend leiderschap” van Margarete van den Brink, studie van de boeken van Friedrich Glasl en coaching door Silvia Prins. Een schooljaar lang volgde Silvia, via regelmatige coaching gesprekken, de processen die ik in de scholen zelf begeleidde. Dit gaf een dubbel resultaat: de begeleiding won aan kwaliteit en zelf leerde ik veel bij. Het bleek een win-win voor zowel onze organisatie als voor mij persoonlijk.

Griet Van Raemdonck, Federatie van Steinerscholen en Scholengemeenschap Steinerscholen SO