Presence (…) is the state of being attuned to and able to comfortably express our true thoughts, feelings, value and potential. (…) It’s about the honest, powerful connection that we create internally, with ourselves.

Amy Cuddy is sociaal psycholoog en professor aan Harvard University. Haar boek over ‘presence’ is enerzijds een persoonlijk verhaal en anderzijds een betoog doorspekt met resultaten van experimenteel onderzoek (die bespaar ik je!).

Graag geef ik je een aantal van de belangrijkste boodschappen mee.

De ingrediënten van presence

Een eerste aspect is dat presence zich manifesteert als passie, zelfvertrouwen en comfortabel enthousiasme: ‘zelfvertrouwen zonder arrogantie’.

Een tweede kenmerk is dat het congruentie vraagt van je ‘zelf’: je emoties, gedachten, waarden, fysieke expressie en gedrag. Mensen voelen haarfijn aan wanneer iemand niet authentiek is. Je kunt het niet faken!

In je presence druk je je authentieke en meest moedige ‘zelf’ uit. Vooral in spannende, uitdagende of bedreigende situaties kan presence je ondersteunen.

By finding, believing, expressing, and then engaging our authentic best selves, especially if we do it right before our biggest challenges, we reduce our anxiety about social rejection and increase our openness to others. And that allows us to be fully present.

De vijand van presence: het imposter syndroom

Het imposter syndroom is een wijdverbreid fenomeen. Het is het gevoel niet op je plaats te zijn en de angst om door de mand te vallen. Alles wat je goed doet wijs je dan toe aan externe factoren waar je geen controle over hebt, zoals geluk. Je ziet je succes niet als het resultaat van bijvoorbeeld je talenten, competenties of inzet.

Juist in moeilijke situaties waar je uitgedaagd wordt, zal deze mind set je onderuit halen. Je wordt afgeleid door negatieve gedachten en voorspellingen en bent vooral bezig met wat anderen over je zouden kunnen denken (“self-monitoring”). Daardoor merk je niet meer op wat er werkelijk gebeurt in een situatie en hoe je hier adequaat mee om kan gaan.

Dit gevoel van krachteloosheid zet een negatieve spiraal in gang die je steeds verder ondermijnt.

Power makes us approach. Powerlessness makes us avoid. (…) When we feel powerless, we cannot be present.

Kracht en krachteloosheid

De vraag is dus: hoe kan ik me krachtig voelen in moeilijke omstandigheden? Persoonlijke kracht gaat over toegang hebben tot en controle over je onbegrensde innerlijke bronnen: vaardigheden, diepe waarden, je echte persoonlijkheid en je moedigste zelf.

Krachteloosheid, en de angst die er mee gepaard gaat, hypothekeert je cognitieve functies: redeneren, flexibel omgaan met een taak of je aandacht controleren. Het maakt ook dat je overmatig bezig bent met anderen; daardoor raak je juist geïsoleerd (“the spotlight effect”). Oordelende gedachten en piekeren achteraf kosten je veel negatieve energie (“had ik maar…”; “ze zullen wel denken…”).

Een gevoel van kracht: de vele voordelen

Amy Cuddy beschrijft de vele voordelen van in je kracht staan.

  • je bent minder kwetsbaar voor oordelen, afwijzing en stress
  • je kunt gemakkelijker contact maken met anderen
  • je bent moediger en minder bang
  • je voelt je onafhankelijker
  • je bent minder bezig met externe druk en verwachtingen
  • je kunt creatiever zijn
  • je bent proactiever en zult sneller tot actie over gaan
  • je ervaart een groter gevoel van controle
  • je bent dichter bij ‘presence’

Where our bodies lead, our minds and emotions will follow. 

Het lichaam neemt de lead: bodies change the mind!

Eén van de meest interessante inzichten is dat non verbaal gedrag niet alleen belangrijk is in communicatie met anderen, maar vooral iets doet met hoe we over onszelf denken en voelen!

Het lichaam stuurt voortdurend boodschappen naar je brein. Door je lichaam dus bewust te beïnvloeden, bijvoorbeeld via een diepe, langzame ademhaling, kan je stress verminderen, impulsief gedrag vermijden, je beter voelen en bewuster handelen.

Cuddy is vooral bekend om haar ‘power poses’: lichaamshoudingen waardoor je je krachtig voelt (bv rechtop staan met armen in de zij). Wanneer je je lichaam op een krachtige manier draagt, zal dit impact hebben op je gevoelens, gedachten en gedrag, zelfs in de meest lastige situaties.

Power poses zijn expansief: het lichaam wordt groter en zet uit. Ze verminderen angst en helpen je om beter om te gaan met stress. Dus voor een presentatie, jobinterview of gesprek met je baas: 2 minuten power poses doen in het toilet!

Expanding your body language – through posture, movement, and speech – makes you feel more confident and powerful, less anxious and self-absorbed, and generally more positive.

Je lichaam ‘uitzetten’ zorgt dat je positiever over jezelf denkt, het helpt je helder te denken waardoor er ruimte komt voor creativiteit en abstract redeneren. Het bevrijdt je ook om op een situatie toe te stappen, te handelen en door te zetten.

Je lichaam fysiologisch uitzetten bereidt je voor om present te zijn. Het helpt om je fight-flight instinct tegen te gaan waardoor je gegrond, open en betrokken bent.

In moeilijke situaties ervaar je een hogere spanning ervaren. De kunst is om die te herkaderen voor jezelf als opwinding en niet als angst.

Tot slot een paar tips voor spannende momenten, bijvoorbeeld tijdens een presentatie:

  • zit of sta rechtop
  • houd je schouders naar achteren en je borstkas open
  • haal langzaam en diep adem
  • houd je kin omhoog
  • sta stevig met je voeten op de grond
  • beweeg en verplaats je (niet ijsberen!)
  • gebruik hulpmiddelen (bv hand op de tafel, een glas water vasthouden)
  • gebruik open bewegingen
  • neem de tijd om rustig te spreken (temporale ruimte innemen)
  • neem pauzes en wees niet bang voor stilte
  • probeer de spieren van je keel te ontspannen voor een lagere stem

Bekijk zeker ook haar wereldberoemde TED Talk uit 2012!

 

Amy Cuddy (2015). Presence. Bringing your boldest self to your biggest challenges. New York: Back Bay Books