Leidinggevenden

Conflicten kosten enorm veel tijd en ze vreten energie

Herkenbaar?

  • Je bent voortdurend bezig met problemen op te lossen tussen medewerkers, maar er verandert niet echt iets.
  • Medewerkers komen individueel bij je klagen over hun collega’s en willen even ventileren. Je luistert begripvol, wil iets doen, maar je mag vervolgens niets ondernemen.
  • Je medewerkers zijn stuk voor stuk competente mensen, maar de samenwerking lukt niet.
  • Tijdens vergaderingen valt op hoe lastig het is om samen over moeilijke thema’s te praten.
  • Ruzies zijn voorspelbaar en iedereen weet op voorhand al wie er met wie in de clinch zal gaan.
  • Het is verrassend om te zien dat je medewerkers elkaar niet durven aan te spreken.

 

Op een gegeven moment kan je de signalen van conflict niet langer negeren: demotivatie, klachten, een hoog ziekteverzuim, veel burn-out gevallen, een groot personeelsverloop. Er moet iets gebeuren.

Je hebt al van alles geprobeerd: individuele gesprekken, ruzies tussen twee medewerkers oplossen, nieuwe vergaderafspraken maken, medewerkers tot de orde roepen, een teambuilding, maar niets leidt tot werkelijke verandering.

Hoe moet je leidinggeven aan een team waar spanning leeft?  Hoe omgaan met sluimerend ongenoegen waar niet openlijk over gesproken wordt? Hoe verandering brengen in hardnekkige gewoontes die niet werken? Hoe kan je van ‘brandjes blussen’ tot duurzame verandering komen?

Als leidinggevende zit je op de eerste rij. Je voelt de spanning en ziet de effecten van conflicten. Er staat je iets te doen. De vraag is alleen: wat moet je doen en hoe pak je het aan?

Gelukkig kan je leren om op een andere manier met samenwerkingsconflicten om te gaan.

Lees wat er nodig is om als leidinggevende conflicten aan te pakken en conflictvaardig te worden.

“Het is duidelijk dat veel leiders van organisaties nogal ambivalent tegenover teams staan. Te vaak hebben ze geen idee hoe je goed functionerende teams samenstelt. Hun angst om te delegeren (lees: verlies van controle) bekrachtigt het stereotype van de heroïsche leider die alles doet.

Velen zien teams als gedoe, een last of een noodzakelijk kwaad. Dat mondt vaak, weinig verrassend, uit in een selffulfilling prophecy. Hoewel veel teams een opmerkelijke synergie en uitstekende uitkomsten genereren, raken sommige verstrikt in eindeloze onproductieve sessies en staan ze stijf van het conflict. Zoals velen tot hun wanhoop hebben ontdekt, kan de prijs van disfunctionele teams duizelingwekkend zijn.”

(Manfred Kets de Vries)